Všestranný pomocník omega-3: Pre všetky fáze tehotenstva, dojčenia a dobrú náladu

Príbeh objavenia omega-3 kyselín je tak fascinujúci ako ich samotné využitie a účinky. Je spojený s pôvodnými obyvateľmi Grónska – Inuity, u ktorých bol v porovnaní s ostatnými národmi zistený minimálny výskyt srdcových ochorení. Pri sledovaní ich stravovacích návykov vedci objavili, že tajomstvo zdravého srdca1 je ukryté v rybách a esenciálnych mastných kyselinách. Omega-3 majú okrem blahodárneho účinku na kardiovaskulárny systém aj mnoho ďalších benefitov. Sú kľúčovou živinou, ovplyvňujúcou všetky etapy tehotenstva, vývoj dieťaťa, kvalitu materského mlieka, a dokonca aj váš duševný stva či priebeh menštruácie.

Viete, že… nedávna klinická štúdia2 zistila, že ženy užívajúce výživové doplnky omega-3 majú o 1,5x vyššiu pravdepodobnosť otehotnenia než ženy, ktoré ich neužívajú? Sumplementácia tak môže predstavovať jednu z ďalších možností pre zlepšenie plodnosti.

Tuky, ktoré vaše telo miluje

Omega-3 mastné kyseliny sú považované za “zdravé tuky”. Pomáhajú všetkým bunkám fungovať tak, ako majú, dodávajú telu energiu, regulujú zápalové procesy, posiľňujú zdravie srdca, očí, mozgu a ďalších fyziologických systémov3. Omega-3 sú nepostrádateľnou živinou, ktorú vaše telo potrebuje. Tým, že si ju nedokáže vyrobiť samé, sú jediným možným zdrojom ich príjmu potraviny a výživové doplnky. Existujú tri hlavné typy omega-3:

  • ALA (kyselina alfa-linolénová) je najbežnejšia forma omega-3. Nájdete ju v rastlinnej strave, predovšetkým v zelenej listovej zelenine, orechoch a semienkach.
  • DHA ( kyselina dokosahexaénová) je “morská omega-3”. Nachádza sa v rybách a riasach. Zodpovedá za vývoj a funkciu mozgu a očí. Podporuje zásoby vajíčok vo vaječníkoch, kvalitu vlasov, kože a nechtov.
  •  EPA (kyselina eikozapentaénová) je tiež morská omega-3. Zlepšuje náladu, vyrovnáva hormonálnu nerovnováhu, potláča zápalové procesy a ovplyvňuje radu ďalších funkcií v tele. Štúdie tiež zistili, že nedostatočné množstvo EPA môže obmedziť prenos a príjem DHA do buniek plodu.

Viete, že… DHA predstavuje až 12 % celkovej hmotnosti ľudského mozgu? jej nedostatok je spojený s narušeným kognitívnym vývojom u detí a zvýšeným výskytom neurodegeneratívnych ochorení, ako je Parkinsonova choroba a roztrúsená skleróza u dospelých4.

Prirodzená pomoc s otehotnením

Ako už bolo spomenuté, omega-3 zohrávajú dôležitú úlohu pri úspešnom počatí dieťaťa, okrem iného aj vďaka regulácii hormónov, zvýšeniu prietoku krvi do maternice, zmiernenie zápalov v tele a zlepšenie schopnosti embrya implantovať sa do maternice. Navyše bolo preukázané, že optimálna hladina omega-3 predlžuje reprodukčnú dĺžku života u žien starších 35 rokov5.

Výživové doplnky s omega-3 sú dôležité tiež pre mužskú plodnosť. Štúdie odhalili, že môžu výrazne skvalitniť koncentráciu a pohyblivosť spermií6.

Náš tip: Ak chcete zlepšiť svoje zdravie a šance na otehotnenie, odporúčame vám a vášmu partnerovi navýšiť dávku omega-3 na 1000 mg denne 7.

Viete, že… zdravé tuky omega-3 podporujú formovanie mozgu a nervového systému vyvíjajúceho sa dieťaťa, akonáhle otehotniete?

Tehotenstvo, ako má byť

Esenciálne mastné kyseliny podporujú vývoj mozgu a rast buniek bábätka. Najmä počas tretieho trimestra tehotenstva, keď sa rast výrazne zrýchľuje. Bolo tiež preukázané, že suplementácia omega-3 ženám s ich nízkymi hodnotami určuje normálnu dĺžku tehotenstva, čo vedie k nižšiemu výskytu predčasných pôrodov (sú hlavnou príčinou zdravotných problémov plodu a dojčiat). Ďalšou výhodou je zníženie rizika preeklampsie (nesprávny vývoj placenty)- závažnej komplikácie pre dieťatko a mamičku8. Úroveň hladín omega-3 je tiež spojená s mozgovými funkciami a náladami. Môžu tiež ovplyvniť celkové pohodlie ženy v období tehotenstva.

Byť v pohode aj po pôrode

Vyvážené hladiny omega-3 sú rozhodujúce pre obsah živín v materskom mlieku, mozgové funkcie, duševnú a hormonálnu rovnováhu a celkovú popôrodnú regeneráciu. V priebehu tehotenstva sú zásoby esenciálnych mastných kyselín u mnohých žien vyčerpané.Nedostatok sa často zhoršuje počas ďalších tehotenstiev. Zabezpečenie potrebných zásob omega-3 v popôrodnom období je významným zdravotným prínosom pre dieťa a matku, a to aj z hľadiska ďalších tehotenstiev.

Hlavné dôvody, prečo pokračovať v užívaní omega-3

“Chytré mlieko”

Mozog dieťaťa rastie najrýchlejšie v poslednom trimestri tehotenstva a v prvých dvoch rokoch po narodení. Preto je nesmierne dôležité, aby žena v období dojčenia užívala doplnky stravy s obsahom omega-3. Vedci sa zhodujú v tom, že strava bohatá na esenciálne mastné kyseliny môže zvyšovať inteligenciu dieťaťa9.

Preč s popôrodnou depresiou

Vyšší príjem omega-3 je dôležitý tiež pri zvládaní stavov, ako je popôrodná deprese10. Výskum z roku 201911 uvádza, že novopečené matky s nižším než 5% indexom omega-3 mali 5x vyššiu pravdepodobnosť depresívnej epizódy než matky s vyšším indexom.

Viete, že… omega-3 znižuje nepríjemné príznaky PMS (predmenštruačný syndróm) a potláča bolesti pri menštruácii?

Zdroje:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18541598/
2. https://www.focusonreproduction.eu/article/News-in-Reproduction-Omega-3-supplementation
3. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/17290-omega-3-fatty-acids
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4772061/
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5624332/
6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29451828/
7. https://www.ccrmivf.com/blog/fertility-benefits-omega3-fatty-acids/
8. https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD003402.pub3/full
9. https://www.nutraingredients.com/Article/2013/08/16/Omega-3-rich-infant-formula-may-boost-later-intelligence-Study
10. https://cs.wikipedia.org/wiki/Poporodn%C3%AD_deprese
11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31003520/

Související produkty

BEGGS_Omega-3_EPA_DHA_200ml

Beggs Omega-3, EPA+DHA (90 kapsúl)

viac

Ďalšie zaujímavé články

Prečo sa maltodextrín nachádza v dojčenskom mlieku?

viac

Prečo ženy potrebujú kyselinu listovú

viac

Všetko, čo by mal každý rodič vedieť o vitamíne D

viac